منتدى أحلـــى كـــلام
عزيزى الزائر

كونك زائر غير مسجل

* سيتم عرض اعلانات لك، هذه الاعلانات لا تظهر للاعظاء.
* لن تتمكن من مشاهدة بعض محتويات مواضيعنا.

ندعوك للتسجيل بأقل من دقيقة
* لتتمكن من مشاهدة كافة محتويات المواضيع التى ترغب فى قرآئتها .
* وقف عرض الاعلانات.

SiteAdmin

ما هو الأمر Refresh - توقف عن الاسنخدام الخاطئ له

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل

ما هو الأمر Refresh - توقف عن الاسنخدام الخاطئ له

مُساهمة من طرف SiteAdmin في الأربعاء يونيو 09, 2010 12:39 pm

الموضوع يختص بأمر Refresh أو F5 الذي نتعامل معه يوميا ولا سيما عند فتح الجهاز يتم عمل تنشيط لسطح المكتب اكثر من مرة اعتقادا بانه يسرع من عملية التحميل ولا احد يعلم - او معظمنا - ماذا يفعل هذا الامر او يعرف ولكن يعرف بطرقة خاطئه .

لو سألت احد يقوم بعمل ريفريش للديسك توب او لاي مكان بالجهاز او لماذا تدوس على زر F5 هاتكون الاجابه غربيه جداااااااااااااااا. يقولك اصله بيفرفش الجهاز!!!! او بينعنش الجهاز؟؟؟!!!! او يقولك دا بيفوق الجهاز؟؟ وكمان بيخليه يحمل بسرعة. فهل هذا صحيح .


ماذا يفعل هذا الامر من الناحية العلميه والفعليه, وحتى نعرف الاجابه ونفهم جيدا يجب ان نعود الى الوراء قليلا...... نرجع لايام وندوز 95 لو حد فاكره او اشتغل عليه اصلا.

ايام وندوز 95 مكانش فيه امر ريفريش اللي احنا عارفينه اصلا. ودا كان بيعمل مشاكل معانا, ومن الامثله على المشاكل دي انك لو مثلا قمت بنسخ ملف من او الى الديسك توب على سبيل المثال ممكن بعد عملية النسخ لا يظهر الملف بمعني النسخ تم ومع ذلك الملف او الفولدر لم يظهر , وكانت الطريقه الوحيده للتغلب على المشكله دي عشان الملف يظهر انك تقفل الصفحه وتفتحها تاني, لماذا ؟ !
لان اي صفحه بتتفتح بيتعمل لها عمليه Load يعني تحميل واثناء عمليه الــ Load او التحميل بيظهر من تاني كل مكونات الصفحة بما فيها الملف او الفولدر اللي تم نسخه وماظهرش وبالتالي بيظهر امامنا.

وهو ده كان الحل الوحيد للمشكله ايام وندوز95 . وكان في نوع تاني من المشاكل انك مثلا تحط اسطوانه في الدرايف ومايظهرش اسمها او تخرجها وتلاقي اسمها لسه موجود. طب نعمل ايه؟ كنا بنضطر لقفل الصفحه وفتحها من تاني عشان تعمل عملية الــ LOAD لمحتوياتها فبالتالي لو في اي تغيير في المحتويات هايظهر.

وبعدين ظهر وندوز98 ومعاه نفس المشكله. لكن مايكروسوفت حلت المشكله مع الاصدار الثاني من وندوز98 Windows 98 Second Edition انها زودت امر ريفريش في القوائم عشان المستخدم اللي بيعاني من ان في ملفات او عمليات بتتم ومابيظهرش تأثيرها نعمل لها ريفريش عشان تظهر وبمعني اوضح ان امر ريفريش بيعمل عملية Reload اعادة تحميل يعني لمحتويات الصفحة.


المشكله الاكبر ان امر ريفريش* امر ليس خفيف لان عملية اعادة تحميل محتويات الصفحة ليست عملية سهلة ( لاحظها وانت على النت اعمل F5 لاى صفحة تم تحميلها فعلا ) وم
ع ذلك تلاحظ ان معظم الناس والجهاز مهنج او بطئ عشان بيعمل حاجه او بيفتح برنامج او بيقتح لعبه عمال يدوس ريفريش طب ليه ! . وبعدين الامر ده موجه للمنطقه اللي انت بتعمل ليها ريفريش يعني مش هايعمل حاجه مع البرنامج اللي مهنج الجهاز يعني مثلا واحد بيفتح الوورد والبرنامج بيفتح بالعافية تلاقيه عمال يدوس ريفريش على الديسك توب , طب مال الديسك توب ومال الـ ريفريش* ومال برنامج الوورد ( يا صديقى العزيز ) .
وبعدين هو الجهاز ناقص تقل عشان تتقله اكتر بأمر اعادة تحميل محتويات سطح المكتب .
* متى نستخدم الامر ؟
( على سبيل المثال وليس الحصر )
* افتح المستكشف غير طريقة عرض الايقونات الى List فى حالات كثيرة لو الملفات عددها اكثر من عامود ولا تصل الى عامودين ستجد المستكشف لم يظهر لك العامود الثاني من القائمة - هنا انت تحتاج الى عمل Resresh .
* مثلا : فاتح صفحة الـ INBox بتاعه ايميلك وسبتها مدة لو جات لك رسائل لن تظهر الا بعد عمل F5 وهى = Refresh .
avatar
SiteAdmin
Admin
Admin

عدد المساهمات : 333
نقاط : 2040
تقييم العضو : 6
تاريخ التسجيل : 09/06/2010
العمر : 43
الموقع : Banker

http://ahlakalam.to-relax.net

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى